HABER MERKEZİ

Avrasya Geçişi'ne Oscar!

Tünelcilik alanında dünyanın en önemli mesleki kuruluşu sayılan ve merkezi İsviçre'nin Lozan kentinde bulunan Uluslararası Tünel ve Yeraltı Yapıları Birliği ITA (International Tunnelling and Underground Space Association) tarafından düzenlenen ITA Uluslararası Tünelcilik Ödülleri, 19 Kasım’da düzenlenen törenle sahiplerini buldu. Asya ve Avrupa kıtalarını ilk kez deniz tabanı altından karayolu tüneli ile bağlayan Avrasya Geçişi (İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçişi) Projesi, “Dünyada Yılın En Önemli Tüneli” ödülüne layık görüldü. Avrasya Geçişi Projesi, sahip olduğu yoğun inovasyon, ileri teknoloji ve güçlü mühendislik birikimiyle dünya tünelciliğinde çığır açan bir başarı örneği oldu.

Dünya genelinde 9 kategoride 110 aday arasında yapılan değerlendirme sonucunda Avrasya Geçişi Projesi, Büyük Projeler kategorisindeki ‘Yılın Projesi’ (ITA Major Project of the Year) listesinde finale kaldı. Jürinin yaptığı son değerlendirmede ise üç proje arasından Avrasya Geçişi, "Dünyada Yılın En Önemli Tüneli" ödülüne layık görüldü. Avrasya Geçişi Projesi’ni gerçekleştirmekte olan Yapı Merkezi ve SK E&C firmaları adına ödülü Proje Müdürü Naim İşli ve Proje Müdür Yardımcısı Jin Moo Lee aldı. Katılımcılar için proje sunumunu ise TBM Teknik Ofis Şefi Öncü Gönenç yaptı.

Avrasya Geçişi, tünelcilikte çığır açtı

T.C. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü (AYGM) tarafından Kazlıçeşme-Göztepe hattında Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle ihale edilen ve hem yatırımı hem de inşaat çalışmaları Yapı Merkezi ve SK Engineering & Construction tarafından yürütülmekte olan Avrasya Geçişi Projesi’nin İstanbul Boğazı altında yürütülen 3.344 metrelik tünel açma çalışmaları geçtiğimiz Ağustos ayında tamamlanmış ve tünelcilikte bir çığır açıldığının sinyalini vermişti. 19 Nisan 2014 tarihinde dönemin Başbakanı Recep Tayyip Erdoğan’ın katılımıyla başlatılan tünel açma çalışmaları, 22 Ağustos 2015 tarihinde Başbakan Ahmet Davutoğlu’nun katılımıyla yapılan törenle tamamlanmıştı.

Toplam 14,6 kilometrelik üç ana bölümden oluşan Avrasya Geçişi Projesi’nin en önemli aşamasını 3,4 kilometre uzunluğundaki Boğaz Tüneli oluşturuyor. Deniz tabanı altındaki tünel için dünyanın en gelişmiş TBM teknolojisinden yararlanıldı. Bu projede kullanılan TBM, tünel açma makineleri içinde 33.3 kW/m2’lik kesici kafa gücü ile dünyada 1. sırada, 12 bar’lık tasarım basıncı ile 2. sırada ve 13,7 m kazı çapı ile 6. sırada yer alıyor.  Toplam 1.672 bilezikten (ring) oluşan tünelde, olası büyük bir depreme karşı dayanıklılığı artırmak amacıyla iki ayrı noktada sismik bilezik monte edildi. Özel olarak tasarlanan ve laboratuvarlarda test edilerek başarısı kanıtlandıktan sonra üretilen sismik bilezikler, mevcut çap ve sismik aktivite seviyesi göz önüne alındığında TBM tünelcilik sektöründe dünyadaki ‘ilk’ uygulamadır. Projenin tasarım ve inşaatı için Yapı Merkezi ve SK E&C firmaları tarafından kurulan ATAŞ - Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım A.Ş., 24 yıl 5 ay süreyle tünelim işletilmesini de üstlenecek.

Proje yatırımı için kamu kaynaklarından hiçbir harcama yapılmıyor. Projenin finansmanı ATAŞ tarafından temin edilen krediler ve Yapı Merkezi - SK E&C firmalarının koyduğu sermaye ile sağlanıyor. İşletme süresi tamamlandığında Avrasya Geçişi kamuya devredilecek. Projenin 2016 yılı sonunda işletmeye açılması planlanıyor.

ITA Uluslararası Tünelcilik Ödülleri Hakkında

Altyapı ihtiyaçlarının artması ve kaynakların en doğru şekilde kullanılması gerekliliği, gelişmekte olan yeraltı seçeneğinin, en uygun çözümlerden olduğunu göstermektedir. ITA Uluslararası Tünelcilik Ödülleri, tünel mühendisliği ve yeraltındaki alanın etkin kullanımı konusunda öne çıkan başarılı çalışmaların ödüllendirilmesi ve uluslararası bilinirlik kazanması amacıyla verilmektedir.